EZ Ballast – inteligentne dociążenie w ciągnikach John Deere
Wydajność ciągnika rolniczego nie zależy wyłącznie od jego mocy. Aby w pełni wykorzystać potencjał maszyny, niezbędne jest jej właściwe wyważenie oraz dociążenie. To właśnie balans masy wpływa na trakcję, zużycie paliwa, ochronę gleby i trwałość podzespołów.
Przez lata rolnicy korzystali z tradycyjnych, ręcznie montowanych obciążników przednich, tylnych i osiowych. Choć spełniały one swoje zadanie, ich użytkowanie było czasochłonne i mało elastyczne. John Deere proponuje rozwiązanie, które eliminuje te niedogodności – EZ Ballast, czyli inteligentny system dociążania, który wyznacza nowy standard w rolnictwie.
Dociążenie – dlaczego ma znaczenie?
Zbyt lekki, a także nadmierne lub nierównomiernie dociążony ciągnik to problem w szerokim zakresie użytkowania maszyny. Takie niedostosowanie masy ciągnika może skutkować między innymi:
- Problemami z przyczepnością – zbyt lekki ciągnik może mieć problemy w zakresie trakcji, zwłaszcza podczas prac uprawowych.
- Wyższym zużyciem paliwa – niewłaściwe dociążenie prowadzi do zwiększonego poślizgu kół, co przekłada się na większe zapotrzebowanie na paliwo.
- Zużyciem opon i podzespołów – nadmierne obciążenie jednej z osi może prowadzić do szybszego zużycia opon i elementów układu napędowego.
- Nadmiernym ugniataniem gleby – nieprawidłowe rozłożenie masy ciągnika może prowadzić do istotnego ugniatania gleby, co z kolei wpływa negatywnie na jej strukturę i plony.
Optymalny balans między masą, rozkładem ciężaru i aktualnym zadaniem roboczym jest strategiczny dla efektywnej i ekonomicznej pracy.
Tradycyjne metody dociążania – ograniczenia i problemy
Do czasu wprowadzenia przez John Deere systemu EZ Ballast, większość użytkowników ciągników była zmuszona do stosowania statycznych obciążników montowanych na przednim TUZ-ie, tylnym podnośniku lub przy kołach. Choć rozwiązania te nadal są stosowane, mają szereg ograniczeń:
- Czasochłonny montaż – zmiana obciążenia wymaga fizycznego przenoszenia ciężkich elementów, często z użyciem dodatkowego sprzętu.
- Brak elastyczności – dociążenie dobrane do jednej operacji może być nieefektywne przy innej, np. orce i transporcie.
- Nieoptymalne rozmieszczenie masy – obciążniki zamontowane z przodu lub z tyłu mogą przesuwać środek ciężkości, pogarszając stabilność maszyny.
- Dodatkowe zużycie – ciągłe przewożenie zbędnej masy powoduje niepotrzebne obciążenie silnika i większe zużycie paliwa.
EZ Ballast – nowoczesna alternatywa
EZ Ballast to w pełni zautomatyzowany system balastowania, który montuje obciążnik bezpośrednio pod ramą ciągnika, a jego obsługa odbywa się z poziomu kabiny operatora. Dzięki wykorzystaniu siłowników hydraulicznych, balast można wysunąć lub schować w ciągu kilkunastu sekund, bez potrzeby zatrzymywania się i wychodzenia z maszyny.
Co wyróżnia EZ Ballast na tle tradycyjnych obciążników?
Dlaczego jednak inwestycja w system EZ Ballast może być bardziej opłacalna od zakupu standardowych obciążników w kołach, czy obciążnika przedniego? Oprócz finansowych oszczędności rzędu 16 000 zł pomiędzy zakupem zestawu obciążników (2000 kg) a EZ Ballast (łącznie 1900 kg), rozwiązanie to niesie ze sobą szereg innych korzyści:
- Pełna automatyzacja bez wysiłku fizycznego – zapomnij o konieczności manewrowania ciężkimi płytami czy używania wózka widłowego – z EZ Ballast proces dociążenia uruchamiasz jednym przyciskiem z kabiny. System hydrauliczny wykonuje całą pracę za Ciebie.
- Idealne wyważenie maszyny – obciążnik montowany centralnie pod ramą pozwala na optymalne rozłożenie masy, co poprawia trakcję bez pogorszenia stabilności. W przeciwieństwie do przednich lub tylnych obciążników, środek ciężkości nie zostaje przesunięty w żadną stronę.
- Dociążenie na żądanie – w zależności od aktualnych warunków – transport, praca z agregatem, orka, siew – możesz szybko i precyzyjnie dopasować masę ciągnika. To elastyczność, jakiej nie oferują żadne tradycyjne metody.
- Niższe zużycie paliwa – dzięki idealnemu kontaktowi kół z podłożem, moc silnika jest efektywnie przenoszona na nawierzchnię. Ograniczenie uślizgów to realne oszczędności paliwowe, a także mniejsze zużycie ogumienia.
- Mniejsze ugniatanie gleby – zbyt duże lub nieprawidłowo rozłożone obciążenie prowadzi do kompaktowania gleby, co negatywnie wpływa na plony. EZ Ballast pozwala dopasować masę do warunków polowych w sposób precyzyjny i bezpieczny dla struktury gleby.
- Integracja z systemami rolnictwa precyzyjnego – EZ Ballast współpracuje z zaawansowanymi rozwiązaniami John Deere, takimi jak AutoTrac, CommandCenter czy JDLink. Umożliwia monitorowanie i analizę masy w czasie rzeczywistym, a także zdalne zarządzanie parametrami maszyny.
Oszczędności w transporcie z EZ Ballast
Demontaż obciążnika EZ Ballast przed przejazdami transportowymi pozwala zredukować masę całkowitą ciągnika o 1,7 t (masa obciążnika montowanego hydraulicznie od dołu ciągnika). Przekłada się to oczywiście na mniejsze opory toczenia i zużycie paliwa. Z danych udostępnionych przez John Deere w artykule dotyczącym systemu EZ Ballast wynika, że różnica w spalaniu między ciągnikiem z zamontowanym, obciążnikiem a bez niego, podczas jazdy transportowej z przyczepą, może sięgać nawet 1,7 l/h.
Przykład praktyczny:
- Załóżmy, że ciągnik wykonuje 500 godzin pracy transportowej rocznie.
- Przy średniej oszczędności 1,7 l/h, daje to 850 litrów paliwa mniej rocznie.
- Przy aktualnych cenach oleju napędowego (np. 6 zł/l) jest to oszczędność rzędu 5100 zł rocznie – tylko dzięki inteligentnemu zarządzaniu masą maszyny.
EZ Ballast – porównanie z tradycyjnymi metodami – wyniki testów
Przeprowadzone testy porównawcze na ciągniku John Deere 7R 310 z kultywatorem Köckerling o szerokości 4,6 m wykazały:
- Bez obciążników: największy poślizg kół i najmniejsza siła uciągu.
- Obciążnik przedni (1,8 t): poprawa trakcji, ale przesunięcie środka ciężkości do przodu.
- Obciążniki kół: poprawa trakcji, ale zwiększenie masy nieresorowej.
- EZ Ballast: porównywalna poprawa trakcji jak w przypadku obciążników kół, ale z zachowaniem równomiernego rozłożenia masy i możliwością szybkiego demontażu.
W jakich ciągnikach znajdziemy EZ Ballast?
System EZ Ballast oferowany jest w ciągnikach John Deere serii 6R (modele 6R 230 oraz 6R 250) i serii 7R – maszynach przeznaczonych zarówno dla średnich, jak i dużych gospodarstw oraz firm usługowych. Modele te są wyposażone w pełną elektronikę pokładową, która umożliwia nie tylko integrację z EZ Ballast, ale i jego automatyczne dostosowywanie do konkretnego zadania – np. na podstawie danych z systemów GPS i map zmiennego nawożenia.
Inteligencja w służbie rolnictwa
Honorując ciągnik John Deere 7R 350 tytułem “Tractor of the year 2022”, kapituła konkursu oprócz szeregu rozwiązań technologicznych doceniła właśnie system dociążenia EZ Ballast, który uznała za rewolucyjny sposób zarządzania balastowaniem bez zbędnego wysiłku i straty czasu.
EZ Ballast to coś więcej niż nowy rodzaj obciążnika. To element inteligentnego zarządzania masą ciągnika, który pozwala zwiększyć efektywność pracy, zredukować koszty eksploatacji i chronić glebę. W czasach, gdy każda godzina pracy i każdy litr paliwa mają znaczenie, rozwiązania takie jak EZ Ballast stają się nie luksusem, lecz koniecznością.
Wybierając ciągnik John Deere z systemem EZ Ballast, zyskujesz przewagę, która procentuje każdego dnia pracy w polu.
Źródła:
- Dotrelations.pl, Jeden krok, a zmienia tak wiele. Jakie korzyści przynosi odpowiednie balastowanie ciągnika?