EZ Ballast – inteligentne dociążenie w ciągnikach John Deere

Wydajność ciągnika rolniczego nie zależy wyłącznie od jego mocy. Aby w pełni wykorzystać potencjał maszyny, niezbędne jest jej właściwe wyważenie oraz dociążenie. To właśnie balans masy wpływa na trakcję, zużycie paliwa, ochronę gleby i trwałość podzespołów.

Przez lata rolnicy korzystali z tradycyjnych, ręcznie montowanych obciążników przednich, tylnych i osiowych. Choć spełniały one swoje zadanie, ich użytkowanie było czasochłonne i mało elastyczne. John Deere proponuje rozwiązanie, które eliminuje te niedogodności – EZ Ballast, czyli inteligentny system dociążania, który wyznacza nowy standard w rolnictwie.

Dociążenie – dlaczego ma znaczenie?

Zbyt lekki, a także nadmierne lub nierównomiernie dociążony ciągnik to problem w szerokim zakresie użytkowania maszyny. Takie niedostosowanie masy ciągnika może skutkować między innymi:

Optymalny balans między masą, rozkładem ciężaru i aktualnym zadaniem roboczym jest strategiczny dla efektywnej i ekonomicznej pracy.

Tradycyjne metody dociążania – ograniczenia i problemy

Do czasu wprowadzenia przez John Deere systemu EZ Ballast, większość użytkowników ciągników była zmuszona do stosowania statycznych obciążników montowanych na przednim TUZ-ie, tylnym podnośniku lub przy kołach. Choć rozwiązania te nadal są stosowane, mają szereg ograniczeń:

EZ Ballast – nowoczesna alternatywa

EZ Ballast to w pełni zautomatyzowany system balastowania, który montuje obciążnik bezpośrednio pod ramą ciągnika, a jego obsługa odbywa się z poziomu kabiny operatora. Dzięki wykorzystaniu siłowników hydraulicznych, balast można wysunąć lub schować w ciągu kilkunastu sekund, bez potrzeby zatrzymywania się i wychodzenia z maszyny.

Co wyróżnia EZ Ballast na tle tradycyjnych obciążników?

Dlaczego jednak inwestycja w system EZ Ballast może być bardziej opłacalna od zakupu standardowych obciążników w kołach, czy obciążnika przedniego? Oprócz finansowych oszczędności rzędu 16 000 zł pomiędzy zakupem zestawu obciążników (2000 kg) a EZ Ballast (łącznie 1900 kg), rozwiązanie to niesie ze sobą szereg innych korzyści:

Oszczędności w transporcie z EZ Ballast

Demontaż obciążnika EZ Ballast przed przejazdami transportowymi pozwala zredukować masę całkowitą ciągnika o 1,7 t (masa obciążnika montowanego hydraulicznie od dołu ciągnika). Przekłada się to oczywiście na mniejsze opory toczenia i zużycie paliwa. Z danych udostępnionych przez John Deere w artykule dotyczącym systemu EZ Ballast wynika, że różnica w spalaniu między ciągnikiem z zamontowanym, obciążnikiem a bez niego, podczas jazdy transportowej z przyczepą, może sięgać nawet 1,7 l/h.

Przykład praktyczny:

EZ Ballast – porównanie z tradycyjnymi metodami – wyniki testów

Przeprowadzone testy porównawcze na ciągniku John Deere 7R 310 z kultywatorem Köckerling o szerokości 4,6 m wykazały:

W jakich ciągnikach znajdziemy EZ Ballast?

System EZ Ballast oferowany jest w ciągnikach John Deere serii 6R (modele 6R 230 oraz 6R 250) i serii 7R – maszynach przeznaczonych zarówno dla średnich, jak i dużych gospodarstw oraz firm usługowych. Modele te są wyposażone w pełną elektronikę pokładową, która umożliwia nie tylko integrację z EZ Ballast, ale i jego automatyczne dostosowywanie do konkretnego zadania – np. na podstawie danych z systemów GPS i map zmiennego nawożenia.

Inteligencja w służbie rolnictwa

Honorując ciągnik John Deere 7R 350 tytułem “Tractor of the year 2022”, kapituła konkursu oprócz szeregu rozwiązań technologicznych doceniła właśnie system dociążenia EZ Ballast, który uznała za rewolucyjny sposób zarządzania balastowaniem bez zbędnego wysiłku i straty czasu.

EZ Ballast to coś więcej niż nowy rodzaj obciążnika. To element inteligentnego zarządzania masą ciągnika, który pozwala zwiększyć efektywność pracy, zredukować koszty eksploatacji i chronić glebę. W czasach, gdy każda godzina pracy i każdy litr paliwa mają znaczenie, rozwiązania takie jak EZ Ballast stają się nie luksusem, lecz koniecznością.

Wybierając ciągnik John Deere z systemem EZ Ballast, zyskujesz przewagę, która procentuje każdego dnia pracy w polu.

Źródła:

Program lojalnościowy